Dag 2 Leconfield - Reisverslag uit Tamworth, Australië van Evita Hartog - WaarBenJij.nu Dag 2 Leconfield - Reisverslag uit Tamworth, Australië van Evita Hartog - WaarBenJij.nu

Dag 2 Leconfield

Door: Evita den Hartog

Blijf op de hoogte en volg Evita

25 November 2014 | Australië, Tamworth

06:30 uur ging de muziek aan in de accommodatie. We slapen in een soort schuur met allemaal houten stapelbedden, een keukentje, een zithoek en een badkamer. Het is erg simpel, maar het geeft wel het boeren gevoel.
Ik heb me rustig aangekleed en heb ontbeten.
Om 07:30 uur zijn we de paarden uit get land gaan halen en hebben ze opgezadeld.
We kregen toen een korte pauze voordat we de demo Natural horsemanship kregen.
De demo was echt ontzettend gaaf. Het was geweldig om te zien hoe hij met zijn paard om gaat en wat een mega goede band hij met zijn paard heeft. Hij heeft de basis van natural horsemanship aan ons uitgelegd en laten zien.
Na de demo werden we in 3 groepen verdeeld. Een groep kreeg een workshop over hoefverzorging, een groep kreeg les in lassowerpen en een groep kreeg les in met een zweep slaan (om vee mee op te drijven). De groepen rouleerde elke 15 minuten. Vooral het lassowerpen was erg leuk en het ging me best goed af. Het zweepslaan is ook erg leuk, maar je moet wel uitkijken dat je jezelf niet raakt, want dat is super pijnlijk. Cedric (de belg) raakte zichzelf op zijn hoofd en hij had na een paar uur een ei op zn voorhoofd.

Hierna kregen we een heerlijke lunch en heb ik voor het eerst in mijn leven kangaroe vlees gegeten. Dat wist ik op dat moment niet, want het smaakt naar rundvlees.
Na de lunch hebben we de paarden opgehaald en zijn naar de arena gegaan. Daar hebben we natural horsemanship op en naast ons paard geoefend. Het ging er vooral om dat je leerde hoe je je paard vooruit, achteruit en opzij kon laten gaan. Ook om hiermee een dominante positie over je paard te krijgen. Het ging me erg goed af, waarschijnlijk omdat mn paard zo goed getraind is.
Toen iedereen het een beetje onder de knie had zijn we de schapen op gaan halen uit de wei. Dit ging behoorlijk snel, want we zijn met een grote groep en het waren maar 20 schapen.
We hebben de schapen in een kleine paddock gejaagd en zijn weer naar de arena gegaan.
In de arena werden we in 2 groepen gesplitst en gingen we een barrel race doen. Dit is een estafette race waarbij je zo snel mogelijk om 3 banden moet draaien met je paard.
Het team dat aan het eind van de week de meeste races had gewonnen, zou een rondje bier krijgen van het andere team op vrijdagavond. Helaas had ons team de eerste race verloren.
We hebben de paarden afgezadeld en in de wei gezet.
Hierna hadden we een korte pauze en zijn toen naar de schapen gegaan. We moesten allemaal een schaap vangen. Uiteraard rende de hele groep gelijk op de schapen af. Dus ik dacht dit wordt helemaal niks. Ondanks dat de schapen gelijk mega gestresst waren, kreeg ik er een te pakken. Tim heeft ons toen een uitleg gegeven over het ras , het doel van dit ras en hoe je de leeftijd kan beoordelen van een schaap. Erg leerzaam!
We hebben daarna 2 schapen meegenomen om te scheren. Een schaap wilde niet graag mee dus die hebben we uiteindelijk naar de schuur moeten dragen.
Iedereen kwam aan de beurt om een deel van het schaap te scheren. Hij zag er niet uit aan het eind. Na het scheren hebben we de schapen te voet terug gejaagd naar de wei.
We hadden nog een uur tot het avondeten, dus ik heb lekker gedoucht en gerelaxed. Na het avondeten hebben we weer gezellig rond het kampvuur gezeten.

• 16 December 2014 - 00:18

Mama Wilma:

Fietje, we zijn niet meer aan de kapper toe gekomen. wellicht kun jij in Australië papa zijn haar doen met het scheerapparaat? Wordt ie in elk geval niet belaagd door allerlei Australische schonen.